15 december 2014

DIY - Letter met licht!

Heb je ze weleens gezien, de grote metalen letters van lampjes erin? Ze zijn echt super! Mooi met de kerstdagen en voor daarna met het donkere weer, een mooie sfeermaker zo met een mooie letter!

Op instagram zie je het veel voorbij komen, maar ook de DIY versie. Natuurlijk wil ik jullie die niet onthouden, dus lees en kijk mee hoe je zelf ook zo'n mooie letter kan maken!

Zelf postte ik deze foto's al eerder op instagram en facebook. De X maakte ik voor mezelf, en op verzoek voor een vriendin maakte ik de letter R.



De letters die ik maakte zijn niet zo heel groot zoals je ziet. Gewoon een leuk simpel formaatje. Maar ze zijn groot genoeg en een mooie aanvulling als accessoire.

Wat heb je hiervoor nodig?
Letter naar keuze - XENOS - 1,79
Kerstverlichting - XENOS - Big Bazar -variƫrend in prijs (net hoeveel je er nodig hebt)
En verder, stanleymesje, liniaal, schaar, potlood en iets smals (ik gebruik het uiteinde van een klein penseel) om het gat goed mee door te prikken.




De letters zijn van stevig karton. Belangrijk puntje, bedenk even hoeveel lichtjes je nodig hebt, of wat jij mooi vind, bij de X gebruikte ik er 10 (1 ervan zit verstopt) die ik kocht voor 99 cent bij de Big Bazar. Bij de R gebruikte ik 20 lampjes.

We beginnen aan de achterkant van de letter.We hebben het stanley mesje nodig en een liniaal. Snij voorzichtig de achterkant eruit, dit doe je met de vorm van de letter mee. Hou wel wat afstand van de zijkanten, dus niet de volledige achterkant eraf halen. Dit is mooier qua afwerking. Klaar? Dan door naar de volgende stap!

Bepaal waar de lampjes moeten komen. Leg je letter met de goede kant naar boven, en zet met een potlood wat stipjes op de plek waar je een lampje wilt hebben, Niet te dik, dan kan je het nog uitgummen als het niet naar je zin is. Zitten ze naar je zin, dan kunnen we verder met de gaatjes.

Ook dit doe ik aan de voorkant van de letter, ik prik met een scherpe open schaar op de plek waar ik een potloodpuntje heb gezet. Gewoon een klein prikje, als je erdoorheen bent is het goed genoeg. Doe dit alles met beleid.



Nu pak ik een penseel en steek met het uiteinde van de penseel de gaatjes door, beetje porren, draaien en wiebelen. Neem wel en smal penseel, het gat moet niet te groot worden, want de lampjes moeten wel klem zitten, dus voordat je dit gaat doen, wel even opletten of het niet te breed is. De maat van de lampjes zelf aanhouden.

En nu is het tijd om je lichtjes te verdelen! Leg je snoer mooi uit, en begin met het eerste lampje en loop zo netjes alle gaatjes af. Alleen het lampje zelf moet door het gaatje, niet het omhulsel.

En klaar! Stekker in het stopcontact en wow! Daar is je mooie lichtgevende letter!

Natuurlijk kun je ook op zoek gaan naar lampjes met batterij, net wat je het prettigste vind.
Ook de materialen, en de manier van gaatjes maken zou je op jou eigen manier kunnen doen, het hoeft niet zoals ik het doe.

Succes met deze DIY! en natuurlijk veel plezier :)

Geen opmerkingen: