7 november 2014

DIY! Stoere Koperen Kandelaar


Is hij niet geweldig? Deze kandelaar zag ik afgelopen week voorbij komen op Instagram. De Instaswap Fall Edition 2014 is net geweest en ik deed er net zo hard aan mee als de rest van bijna heel instagrammend Nederland. *instaswap is cadeau's/kleinigheidjes naar elkaar verzenden. Alleen niemand weet van wie je iets krijgt, totdat je het thuis ontvangt. Simpelweg, wat liefde in een doosje naar elkaar opsturen, om zo iemand een blij gevoel te bezorgen. En je word er zelf ook gewoon heel blij van als je iets via de post ontvangt!

Anyway, iemand kreeg dus deze geweldige DIY kandelaar opgestuurd.Superfijn dat we mochten meegenieten, en nog fijner dat het een do it yourselfje is. Want nu kunnen wij hem ook gaan maken! Hoera! Ik zal je uitleggen wat je nodig hebt, en hoe je deze kandelaar in elkaar zet!


Ten eerste, waar ga je heen? De bouwmarkt is in dit geval niet helemaal handig. Namelijk duur, en waar ik ben geweest hadden ze niet alle onderdelen. Koper blijft een duur product, laten we dat voorop stellen.. en bij de bouwmark dus helemaal. Zoek daarom een loodgietersbedrijf of speciaalzaak op. Ik ging naar een Loodgietersbedrijf in eigen dorp.

Wat heb je nodig? Laten we beginnen met een rood-koperen buis van 1 meter van 22mm dik. Deze moet je aan stukjes zagen/snijden met behulp van een goede zaag of snijapparaatje. Ik heb het zelf gelijk op maat laten snijden bij het bedrijf zelf. Je hebt 6 stukjes van 8cm en 4 stukjes van 12cm nodig.

Daarnaast heb je 4 bochtjes van 90 graden nodig. 3 T-stukjes en 4 sokken (open) Ook allemaal met een dikte van 22 mm. Deze dikte is namelijk precies helemaal goed voor de lange kaarsen!

Heb je alle onderdelen, maar zijn ze niet zo mooi glimmend, KOPERPOETS doet wonderen. Dit is gewoon te koop bij de drogist, Hema oid. Je kunt voor het huismerk gaan, maar je kunt ook een fles van HG kopen. Prijzen daarin variƫren, maar het doet allemaal wat ze moeten doen. Gebruik hierbij twee doekjes, 1 voor het middel erop te brengen en een schone doek voor het oppoetsen.

Beginnen maar! Ik had het fototje van Instagram voor me liggen @evavanlierop, die kandelaar heb ik nagemaakt. Je kunt er natuurlijk ook je eigen draai aan geven en een andere vorm ermee maken.




Sommige buisjes zaten al stevig toen ik ze in elkaar schoof, anderen waren losser en daar heb ik wat lijm (van bison) bij gebruikt. Het is echt een simpel klusje. Hij zit zo in elkaar! Even kijken hoe je hem wilt en klaar is je zelfgemaakte en superhippe kandelaar! Mooie kaarsen erin. DONE! 

Mijn prijskaartje van nu 34 euro met dank aan het loodgietersbedrijf. De bouwmarkt is echt veel duurder per onderdeel, en ze hadden ook niet alle onderdelen die je hiervoor nodig hebt in deze dikte. De buizen van 1 meter zelf zijn bij elke bouwmarkt zo'n 10 euro. 

Super mooi is die toch? Echt een stukje Design in huis, en dat handmade! Als je op zoek bent naar iets moois en unieks in huis als dit, is het echt een aanrader om deze kandelaar zelf te maken. Of geef dit als een super uniek cadeau, zeker weten dat ze hier blij mee zullen zijn!

Wat vind jij ervan, en zou je hem zelf maken? 



Geen opmerkingen: